Aprendre des de petits estratègies d'autoregulació i autocontrol de les emocions significa aconseguir un millor aprenentatge i rendiment a l'escola i formar-se com a persones compassives i empàtiques amb la resta de persones.
Està clar que el nostre estat emocional influeix en certs factors que actuen de forma decisiva per a un bon aprenentatge com l'atenció, la comprensió, la memòria ... Per això cal tenir present la importància que tenen les emocions en el nostre dia a dia a l'aula, hem d'educar emocionalment als infants perquè puguin expressar les seves emocions de forma adequada prenent consciència de si mateixos progressivament.
Saber controlar-se és el que ens permet viure en societat respectant els altres.
La tècnica de la tortuga és un proposta que va fer fa temps l’Anna Carpena a
partir d’un conte inventat per ella. És la història d’una tortuga que té molts problemes de relació amb les altres
tortugues. Un dia es troba una tortuga sàvia i li dóna uns consells que posa a
la pràctica.
Per tal de captar l'atenció dels infants el conte es pot presentar de forma especial: un missatger que ens porta dues tortugues (de peluix) amb el conte, ens trobem un regal a la rotllana, ...
Després d'explicar el conte buscarem un racó a la classe "el racó de les emocions" on deixarem les tortugues i penjarem les consignes en aquest ordre:
Les consignes són:
- STOP
- Respiro fondo
- Com em sento?
- Quin problema tinc?
És important repetir vàries vegades la història perquè els infants entenguin en què els ajuda utilitzar aquesta tècnica i al mateix temps aprenguin a utilitzar-la.
Objectius:
- Introducció al concepte d'autocontrol.
- Reduir la impulsivitat. Orientar cap a comportaments reflexius.
- Introducció al concepte "mirar endins per saber com ens sentim".
- Automatitzar una resposta motora inhibidora d'accions impulsives.
- Trencar el cercle de conducta disruptiva/augment de la conflictivitat.